Rektors julehilsen
For tre år siden besluttede vi på Greve Gymnasium, at Viden, lyst og mod skulle danne rammen om vores indsatser i de kommende år. I en strategi, hvor de tre ord får mere fylde og følgeskab af andre ord, har vi lagt vægt på partnerskab, medborgerskab, fordybelse og bæredygtighed. Det kan indimellem være vanskeligt at se bevægelser, når man står midt i det hele, som os der arbejder på Greve Gymnasium gør. Så har vi heldigvis eleverne til at hjælpe os, hvor studenter går ud af døren og nye kommer ind. Vi ved, at kultur spiser strategi til morgenmad, og alligevel er en ny selvforståelse og kultur kommet til. Pludselig hører vi elever fortælle en journalist, at han lige skal vide, at Greve Gymnasium jo er sådan et sted, hvor næsten alle elever er engageret i klubber og udvalg. Eller man hører elever fra elevrådet fortælle om, at de ikke har hørt om andre steder, der har så mange muligheder for at etablere interessante fællesskaber. Eller da eleverne i januar sidder til en workshop og skal ”skrive min translokationstale” som det vigtigste skriver alt hvad der er sket i de mange klubber og udvalg, der er fuld af liv og engagement. Tak til vores elever for igen at fortælle gymnasiet frem, så det står tydeligere, end vi selv kunne se det. Men en ligeså stor tak til alle medarbejdere for at insistere på og investere i den store dannelsesdagsorden. For de mange udvalg og klubber er ikke blevet til af ingenting eller af at jeg har siddet på mit kontor og sagt ja til alle de mange vidunderlige forslag. De er blevet til gennem involverende processer af høj kvalitet, som lærere og ledelse har faciliteret i samarbejde med de særligt interesserede elever.
Arbejdet med de stærke fællesskaber; i udvalg og klubber, på de revitaliserede morgensamlinger, fællesarrangementer og temadage er også indlæg i den store debat om unge og trivsel. De faciliterede fællesskaber, som de unge selv er med til at forme, men som de ikke alene har ansvaret for, er ét blandt flere svar på bedre trivsel. Et andet er at sænke deres skuldre ved at fjerne mobiltelefonerne – det har vi, som så mange andre uddannelsesinstitutioner gjort. Det er en forudsætning for faglig fordybelse, som også er en af vores indsatser. En indsats, som ikke handler om afdigitalisering, men om at bruge det relevant og fornuftigt. Lige nu afprøver vi fx gennem aktioner i undervisningen, hvordan AI kan blive en medspiller i stedet for en modspiller i den faglige fordybelse.
I starten af det nye år vil eleverne på Greve Gymnasium ydermere kunne indtage vores nyindrettede fordybelsesområde på 1. sal. I en blanding af vinterhave og bibliotek skal elever kunne sidde sammen og arbejde hver for sig – stille og fordybet.
Mere lydligt går det for sig, når vores udvidede partnerskaber tager bo i skolen. Vores mange samarbejder lokalt, nationalt og internationalt fylder til stadighed mere i elevernes hverdag og i skolens fysiske rum. Det gør bæredygtighed også. Vi forsøger hele tiden på nye måder at engagere de unge i bæredygtighed og klima med viden, lyst og mod. På måder, hvor håb, handlemuligheder og forestillinger om det gode liv skal fylde mere end katastrofer og dystopier. Vores projekter står på skuldrene af ”Efteruddannelse i bæredygtighed og grøn omstilling” på Københavns Universitet, som en del lærere fra Greve Gymnasium har deltaget i og som har bidraget til nye faglige projekter.
Det var blot et lille kig ind i året der gik på GG.
Tak for engagementet i Greve Gymnasium til alle vores fantastiske eksterne samarbejder, til bestyrelse og medarbejdere.
I ønskes en glædelig jul og et godt nytår.
Mette
Mette Trangbæk
Rektor, Greve Gymnasium
