Arbejdet med at fastholde eleverne i uddannelsen ses som et dynamisk arbejde, der sker i samarbejde mellem eleven selv, lærerne, ledelsen, studievejlederne og eksterne partnere.

Fastholdelsesarbejdet er en central del af skolens dagligdag og undervisning og kommer til udtryk indenfor følgende fire, gensidigt afhængige, områder:

Pædagogik

  • Varierede undervisningsformer
  • Konkretisering af de faglige mål
  • Evalueringskultur
  • Ny skriftlighed
  • Studiegrupper
  • Talentarbejde
  • Lektieværksteder
  • Læse- matematik og stavevejledning
  • Udvidet værkstedsundervisning for HF-elever
  • Book en bibliotekar

Skole- og klassemiljø

  • Makkerskaber i 1.g-klasser
  • Ældre elever som tutorer for de nye klasser
  • Skolerådsmøde
  • Introdage med fokus på klasserumskultur
  • Workshops i de nye klasser om kommunikation og samarbejde
  • Undervisning og arrangementer på tværs af klasser og årgange
  • Gode fysiske rammer

Forsømmelsessystemet

  • Regelmæssige fraværstjek med hurtig opfølgning
  • Samtaler ved lave karakterer
  • Handlemuligheder:
    • Samtale
    • Skriftlig advarsel
    • Skærpet tilsyn
    • Eksamen i alle afsluttende fag
    • Fratagelse af SU
    • Bortvisning
Dimension