Arbejdet med at fastholde eleverne i uddannelsen ses som et dynamisk arbejde, der sker i samarbejde mellem eleven selv, lærerne, ledelsen, studievejlederne og eksterne partnere.
Fastholdelsesarbejdet er en central del af skolens dagligdag og undervisning og kommer til udtryk indenfor følgende fire, gensidigt afhængige, områder:
Pædagogik
- Varierede undervisningsformer
- Konkretisering af de faglige mål
- Evalueringskultur
- Ny skriftlighed
- Studiegrupper
- Talentarbejde
- Lektieværksteder
- Læse- matematik og stavevejledning
- Udvidet værkstedsundervisning for HF-elever
- Book en bibliotekar
Skole- og klassemiljø
- Makkerskaber i 1.g-klasser
- Ældre elever som tutorer for de nye klasser
- Skolerådsmøde
- Introdage med fokus på klasserumskultur
- Workshops i de nye klasser om kommunikation og samarbejde
- Undervisning og arrangementer på tværs af klasser og årgange
- Gode fysiske rammer
Forsømmelsessystemet
- Regelmæssige fraværstjek med hurtig opfølgning
- Samtaler ved lave karakterer
- Handlemuligheder:
- Samtale
- Skriftlig advarsel
- Skærpet tilsyn
- Eksamen i alle afsluttende fag
- Fratagelse af SU
- Bortvisning