Udsyn og input

To måneder inde i det nye skoleår har Greve Gymnasium allerede haft besøg fra tre af gymnasiets venskabsskoler.

I august kom 18 taiwanesiske gæster fra venskabsskolen i byen Kaohsiung, og i september havde skolen besøg både fra Lübeck og fra Chile.

Under disse besøg bor de udenlandske gymnasielever hos en dansk elev og nogle dage. Den udenlandske elev skal opleve en dansk gymnasielevs hverdag både i skolen, i fritiden og derhjemme. De taiwanesiske gymnasielever havde eksempelvis en dansk-time, hvor de sammen med en af gymnasiets klasser skulle læse og analysere et af H.C. Andersens eventyr – på engelsk. De 13 elever fra Lübeck var i sving i en biotektime i Greve Gymnasiums gastro-lab, og de chilenske gymnasieelever lærte for eksempel om dansk og europæisk historie på det lokale Mosede Fort.  

De udenlandske gymnasieelever var også på sightseeing i København og omegn, men en af de taiwanesiske elever fortæller, at hans mest mindeværdige ”sightseeing” i Danmark alligevel var den daglige cykeltur fra hans værtsfamilie til Greve Gymnasium:

– Jeg har aldrig cyklet i skole i Taiwan, så på cykel fra min danske familie til skolen fandt jeg ud af, at den friske luft og den blå himmel gav mig mere energi og bedre humør fra morgenstunden. Der var også en masse træer og flinke folk på min vej til skole, fortæller den 16-årige Chung-Te Lin fra Kaohsiung Senior High School i Taiwan.

Mette Brøndum er kinesisklærer på Greve Gymnasium, og hun fortæller, at det tit er denne slags små indblik i hinandens dagligdag, som ender med at være de største oplevelser, eleverne tager med sig hjem fra studieture.

– Når vi har besøg fra Taiwan hvert år i august, er de altid overraskede over arbejdsformerne på et dansk gymnasium. I Taiwan står den på masser af tavleundervisning, mens vores elever tit arbejder i par eller grupper, og det synes taiwaneserne er vildt!  De synes generelt, danske teenagere er meget selvstændige og har meget frihed både i deres skoleliv og i øvrigt – og når vi besøger dem i Taiwan hvert år i februar, får vi da også et lille indblik i et meget anderledes gymnasieliv med længere skoledage, meget lidt fritid og et større pres på eleverne. De taiwanesiske gymnasielever tager skolearbejdet alvorligt i en grad, de færreste danske gymnasielever gør. Til gengæld er vores danske elever mere modne, og det bidrager til deres faglighed på nogle måder, man så ikke oplever i Taiwan. Det er disse små kig ind i hinandens liv, som er utroligt givende for vores elever. De får dels en forståelse af, at verden er stor og mangfoldig – og så kommer de hjem med nogle nye refleksioner over deres egne vilkår og hverdage i henholdsvis Greve og Taiwan, fortæller Mette Brøndum.

Her i efterårsferien er Greve Gymnasium i Chile med en flok spansktalende danske elever. Carina Finnerup er spansklærer på gymnasiet, og hun fortalte poetisk inden afrejsen:

– Det bliver fortsættelsen på dansen mellem to kulturer, en uddybet udveksling af synspunkter og levevilkår, fortsat nedbrydning af de sproglige barrierer, krydret med musik, menneskelig varme og gensidig forståelse og vilje til at ville hinanden.