NORDPLUS SAMARBEJDE GREVE GYMNASIUM OG METIS 2022-2024
Hvad er Nordplus?
Nordplus er Nordisk Ministerråds mobilitets- og netværksprogram for uddannelsesområdet i de nordiske og baltiske lande inklusive selvstyreområderne Åland, Færøerne og Grønland. Programmet har som formål at styrke og udvikle nordisk uddannelsessamarbejde og bidrage til at skabe et fælles nordisk og baltisk uddannelsesområde.
Projekttitel: Det nordiske landskab som kulturbærer
Tværfagligt samarbejde: norsk/dansk, naturfag, idræt.
Elever og lærere involveret i projektet:
1t (2023) og udvalgte elever fra 1r, u, w, y (2024) samt respektive lærere Jakob Bystrup Stensgaard og Michael Friis Møller fra Greve Gymnasium.
1mk-klassen fra Metis (Bergen) med sine respektive lærere Birgitte Hovland, Iben Helen Kristoffersen og Anders Sørensen.
Projektet inkluderer 4 elevmobiliteter: 2 til Bergen og 2 til København over 2 skoleår; en ny klasse hvert skoleår.
Første elevmobilitet: Bergen 7.-10. marts 2023
Målet var at lade eleverne opleve og finde glæde over norsk natur, for at motivere og reflektere over hvorfor det er vigtigt at værne om naturen. Vi brugte norsk og dansk økolitteratur som beskriver natur og ændringer af natur, kundskab om klimaændringer og idrætsaktiviteter i forskellige typer norske landskaber som værktøj for denne refleksion. Som konkrete eksempler kan nævnes skiløb og vandring, der begge udgør en grundlæggende del af norsk kultur og identitet.
Elevaktiviteter på Metis: Udover det første forberedende møde på Meet var det første gang de danske og norske elever mødtes. Første dag begyndte på Metis, hvor eleverne blev inddelt i grupper på tværs af nationalitet, hvor de arbejdede med faglige opgaver i norsk, dansk og naturfag. De fik uddelt økolitteratur og naturfaglige artikler. Som en del af gruppearbejdet skulle de lave en kreativ video hvor de diskuterer fremtiden for vestlandsk natur med baggrund i teksterne, de havde arbejdet med. De afsluttede dagen med en lille by-rebus i grupper og velkomstmiddag på Bien Centro. Et vigtigt princip i dette projekt er at eleverne skal bo hos værtsfamilier, så de danske elever tog hjem til sine norske værter for overnatning.
To skidage på Voss: Næste dag tog alle toget til Voss og derefter gondolbanen op på fjeldet, hvor eleverne brugte dagen til at stå langrend og neste dag til Alpint. For mange var det første gang på ski, men det forløb fint uden skader. Vi havde også en base med Kvikklunsj og kakao på stormkøkken som eleverne kunne gå hen til når de trængte en pause. Efter første fag på ski spiste vi fælles middag og overnattede på Voss Vandrerhjem.
Afslutning på Metis: Sidste dag mødtes alle eleverne på skolen, hvor de fik færdiggjort opgaverne som de begyndte på første dag: en video med billeder af norsk natur med fortællerstemmer om klimaændringer og beskrivelser knyttet til norsk litteratur. Inden de danske elever og lærere skulle rejse hjem, blev det tid til «adjø» på festpladsen og gruppebilde med fjeldet Ulriken i baggrunden.
Tilbagemelding fra Greve-eleverne: Eleverne mødte nogen udfordringer med at forstå de norske elever, men at det blev nemmere efterhånden som de blev mere vant til at høre norsk sprog. De satte pris på at de arbejdede i faste grupper under opholdet, således at de også nåede at lære hinanden bedre at kende. Flere gav også udtryk for både mestringsfølelse og skiglæde, og at det motiverede dem til mere skiløb.
Anden elevmobilitet: Greve 25.-28. maj 2023
Da eleverne mødtes i Norge i marts, stod den vestnorske naturen i fokus sammen med at bygge sociale relationer på tværs af sprog og landegrænser. Under besøget i Danmark var det fysiske aktiviteter og dansk natur og dansk kultur som stod i fokus: cykeltur, Tivoli, besøge Christiania og klatring.
Byvandring i København:
Første dag mødte Metis-teamet de danske elever med lærere på Nørreport Station, og have en fælles byvandring på Nørrebro. Eleverne fik et læreroplæg om Københavns historie. Turen videre foregik som et gruppearbejde med en ’skattejagt’ på Assistens Kirkegård. Her besøgte vi gravene til kendte danske personer, blandt andet H. C. Andersen og Natasja Saad. Vi afsluttede dagen i Tivoli med adrenalin, latter og god stemning.
Anden dag startede i Fristaden Christiania, hvor vi fik oplevet hvordan det er at bo der. Efter en lille pause og mange indtryk gik vi videre ud til Refshaleøen for at udfordre forholdet til højder med klatring og bouldering. Trætte, sultne, men med enorm mestringsfølelse, blev byvandringen afrundet med en masse dejlig «street food» på «Reffen». Efter en indholdsrig dag rejste eleverne hjem til sine danske værtsfamilier i Greve, og fik en smagsprøve på den danske hverdag.
Elevaktiviteter på Greve Gymnasium:
Den tredje dag besøgte de norske elever og lærere Greve Gymnasium. Eleverne arbejdede først med en opgave, inden vi tog på en fælles cykeltur til «Mosede Fort» på Greve Strand. Om aftenen havde de danske elever arrangeret en hyggeaften med bowling for de norske elever.
Sidste dag startede med en omgang badminton, som er en stor sport i Danmark. Derefter færdiggjorde eleverne en plakat som de præsenterede for hinanden. Pludselig var det tid for at tage afsked, og det var tydeligt at der var dannet mange fine nordiske venskaber.
Tilbagemelding fra elever og lærere:
Fra eleverne: «Vi har oplevet en utrolig masse, og selv om det har været et tæt program og vi var trætte ind i mellem, så har vi hygget os og nydt at være sammen. Vi har allerede aftalt at vi skal tilbage og besøge de norske elever».
Fra lærerne: Til trods for nogen sprogudfordringer ved det første besøg i Bergen, var det klart at eleverne nu havde en langt større forståelse for hverandres sprog. Fælles oplevelser har skabt gode bånd mellem flere af eleverne og vi så til og med tårer, da vi tog afsked. Det virker som om eleverne har haft det rigtig sjovt sammen, og det samme gælder lærerne.