Naturvidenskabsfestival

Smerteforsøg, en løgnedetektor og citronsaft var blandt ingredienserne til Greve Gymnasiums fejring af Dansk Naturvidenskabsfestival 2015.

I en lille uge har elever fra alle gymnasiets årgange arbejdet intensivt med naturvidenskabelige problemstillinger, og kulminationen af arbejdet kom, da omkring 400 af Greve Kommunes folkeskoleelever var på besøg på gymnasiet for, at blive undervist af gymnasieeleverne.

Er det ikke noget kedeligt og støvet noget det der naturvidenskab? Er det ikke bare noget med formler og tør teori? Det kunne man på ingen måde se da Greve Gymnasium åbnede dørene til årets Dansk Naturvidenskabsfestival. Omkring 400 folkeskoleelever fra kommunen havde takket ja til invitationen fra gymnasiet, og fik en dag med naturvidenskabelige oplevelser på egen krop. ”I naturvidenskaben bruger man sine sanser til at blive klogere på verden, og med naturvidenskaben kan vi bl.a. også blive klogere på hvordan vores sanser fungerer”, fortæller Kirsten Hjemsted, som er en af gymnasiets koordinatorer for projektet. Folkeskoleeleverne kunne for eksempel være med i et smerteforsøg, hvor armhårene blev fjernet, finde ud af hvor på tungen man kan smage de forskellige smagskomponenter eller bruger deres kroppe i et kæmpeforsøg med penduler. Overalt på gymnasiet bliver der talt, grinet og lyttet – og det er tydeligt at de besøgende elever og lærere går hjem med oplevelser både til kroppen og hjernen.

Men det er ikke kun et vellykket arrangement for folkeskoleelever og lærere; også gymnasiets elever får rigtigt meget ud af det. Kirsten Hjemsted fortæller: ”Vores elever skal lige pludseligt ikke kun forstå mekanismerne bag naturvidenskaben, men de skal også være i stand til at formidle den i et sprog, som alle kan forstå – og det kræver at man selv har rigtigt godt styr på sit stof”.

Naturvidenskabsfestivalen afvikles i år for 14. gang over hele Danmark, hvor over 100.000 danske skoleelever får mulighed for at opleve og fordybe sig i naturvidenskabelige emner på en ny måde. Formålet er, at elevernes nysgerrighed skal pirres, så de får lyst til at stille spørgsmål og eksperimentere. De skal motiveres til at undersøge, hvordan tingene hænger sammen, og hvordan science kan være med til at forandre og forbedre vores hverdag og samfund.